Presentatie ondernemingsplan

De presentatie van uw ondernemingsplan

Veel ondernemers zien tegen het gesprek met externe partijen op. Veel ondernemers zijn namelijk afhankelijk van financierders. En financierders liggen er niet voor het oprapen, dus is het uiterst belangrijk dat u tijdens de presentatie een verbluffende indruk achter laat.

Tien minuten lijken kort, maar voor een toehoorder is het al behoorlijk lang. Zeker als die erg vaak presentaties moet aanhoren. De praktijk leert, dat ieder initiatief in tien minuten uit te leggen is. Lukt het u niet in tien minuten, dan heeft u niet goed genoeg nagedacht over het concept.

De 10 minuten presentatie

De presentatie van een business plan mag niet langer dan 10 minuten duren. Of te wel u heeft 10 minuten om de investeerder enthousiast te maken over uw business idee en hem over de streep te trekken. Dat betekent dat u tijdens deze 10 minuten er voor moet zorgen dat u de aandacht heeft en houdt van de investeerders en dat uw presentatie zo in elkaar zit dat zij ook graag deze 10 minuten naar u willen luisteren. En ze willen naar u luisteren wanneer de presentatie duidelijk is, inhoudelijk sterk en een logische opbouw heeft. Maar bovenal dat u de investeerders kunt laten zien dat u een attractieve propositie heeft.

Wilt u meer informatie over hoe u uw ondernemingsplan moet presenteren, of wilt u dat wij u ondersteunen bij de voorbereiding van uw presentatie of dat wij u begeleiden tijdens het presentatie gesprek? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op of vul het contactformulier in.

Inhoud van de presentatie

Welke onderwerpen komen aan bod tijdens de presentatie van uw ondernemingsplan? 10 minuten zijn te kort om het gehele businessplan te bespreken, beperk u dus tot de kern en verzand niet in te veel details of te veel ingewikkelde (technische) informatie. Uiteraard is de precieze inhoud afhankelijk van het product of de dienst die u in de markt gaat zetten. Dat bepaalt ook waar de klemtoon tijdens uw presentatie op komt te liggen. Toch kunnen wij u wel enige hou vast geven.

  • Opening (60 sec)
    Stel u zelf voor, en leg kort uit wat uw bedrijfsidee is (het product of de dienst)
  • Wat (120 sec)
    Geef aan in welke behoefte u voorziet of welk probleem u oplost met uw product of dienst.
  • Wie & waar (180 sec)
    Leg uit welke markt u wilt gaan bedienen, hoe deze markt er uit ziet, wat uw klanten zijn (klantprofiel) en hoe groot deze markt is. Betrek hierbij ook uw concurrenten.
  • Hoe (210 sec)
    Hier legt u uw verdienmodel uit, waarbij u duidelijk kunt aangeven hoe u aan de cijfers komt (realistisch en controleerbaar).  U geeft hierbij tevens een overzicht van de financiën en de benodigde investering om uw idee te realiseren.
  • Waarom (30 sec)
    U vat kort samen wat u nodig heeft en waarom de investeerder in uw idee moet investeren.
Hoe presenteren

Presenteren is moeilijk terwijl de kracht van presenteren zo belangrijk is. Iemand die leuk kan presenteren, daar luistert men graag naar. Daar blijf je voor zitten en daar raak je als het goed is enthousiast van. Het is zo belangrijk dat uw verhaal krachtig is en to-the-point, maar ook dat u overtuigend bent, u uw enthousiasme kunt overbrengen op uw toehoorders! Uiteindelijk investeert men in u, uw idee, uw onderneming. Het is altijd goed om uzelf te verplaatsen in de investeerder. Wellicht horen ze wel 20 gesprekken aan op een dag, dus zorg dat u op valt, dat u die 10 minuten interessant en verfrissend maakt. Een goede indruk blijft hangen, en helpt mee bij de beoordeling van uw bedrijfsplan! Hieronder volgen een aantal nuttige tips die u zeker moet proberen uit te voeren wanneer u uw ondernemingsplan presenteert.

  • Praat rustig en zelfverzekerd;
  • Maak oogcontact met de toehoorders;
  • Begin met uzelf voor te stellen;
  • En start met een pakkende opening (anekdote of recent nieuws);
  • Lees niet voor, of kijk niet continu naar uw presentatie;
  • Zorg voor een logische opbouw;
  • Wees concreet en duidelijk;
  • Zorg voor een open en ontspannen indruk;
  • Wijzig uw houding af en toe;
  • Zorg voor een goede afsluiting;
  • Houdt de tijd in de gaten!

Wilt u meer informatie over hoe u uw ondernemingsplan moet presenteren, of wilt u dat wij u ondersteunen bij de voorbereiding van uw presentatie of dat wij u begeleiden tijdens het presentatie gesprek? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op of vul het contactformulier in.